Ruijs Bouw

Algemene voorwaarden.

Laatst bijgewerkt: 15/01/2025

Artikel 1: Toepasselijkheid – definities

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod van ons en op al onze overeenkomsten van opdracht en verkoop die wij met u sluiten.

2. Als (een deel van) een bepaling nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing.

3. Bij een afwijking tussen deze algemene voorwaarden en een vertaling hiervan, geldt de Nederlandse tekst.

4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op vervolg- of deelopdrachten, na- of deelbestellingen.

5. Alle bepalingen in deze algemene voorwaarden zijn zowel geschreven voor onze zakelijke opdrachtgevers en kopers als voor consumenten. Wij gebruiken de term “consument”, wanneer een bepaling een afwijking of aanvulling bevat die alleen geldt voor consumenten. Een “consument” is: een natuurlijke persoon die handelt buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit. Dit betekent dat u alleen een “consument” bent als u privé zaken doet met ons.

6. Verder gebruiken wij in deze algemene voorwaarden de volgende termen:

  • aanbod: ieder aanbod van ons, al dan niet in de vorm van een schriftelijke offerte;
  • schriftelijk: per brief, per e-mail of iedere andere vorm van communicatie die hiermee gelijkgesteld kan worden, zoals WhatsApp-berichten;
  • documenten: zowel fysieke als digitale documenten, bijvoorbeeld door u of ons te maken of te verstrekken berekeningen, schetsen, ontwerpen, (bouw-)tekeningen, rapporten, adviezen e.d.;
  • informatie: zowel genoemde documenten als overige (mondelinge) gegevens;
  • opdracht: een opdracht voor het verrichten van onze werkzaamheden, zoals installatie-, montage- of loodgieterswerkzaamheden. Bijvoorbeeld het installeren en/of monteren van sanitair of warmtepompen en werkzaamheden op het gebied van lekdetectie;
  • lekdetectie: een onderzoek naar een lekkage in uw pand. Dit betreft lekkages op het gebied van gas, water, riool en verwarming;
  • zaken: de door ons te leveren producten op het gebied van sanitair, warmtebronnen, lekdetectie e.d. Dit betreft zowel los te leveren zaken als de materialen of onderdelen die wij bij de uitvoering van een opdracht gebruiken en in dit kader aan u leveren.

 

Artikel 2: Aanbod

1. Tenzij wij in of bij ons aanbod een geldigheidstermijn vermelden, betreft dit een vrijblijvend aanbod. Een vrijblijvend aanbod mogen wij uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw aanvaarding nog herroepen.

2. Een samengesteld aanbod verplicht ons niet tot levering van een deel van de aangeboden prestatie of zaken tegen een overeenkomstig deel van de prijs of vergoeding.

3. Als wij ons aanbod baseren op uw informatie en deze informatie onjuist of onvolledig blijkt te zijn of naderhand wijzigt, mogen wij de opgegeven prijzen, tarieven en/of termijnen hieraan aanpassen.

4. Ons aanbod en onze prijzen en tarieven gelden niet automatisch voor nieuwe opdrachten of nabestellingen.

5. Aan u getoonde of verstrekte monsters, modellen en voorbeelden, opgaven van kleuren, nuances, structuren, functionaliteiten, capaciteiten, afmetingen, gewichten en andere omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal of op onze website zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden alleen ter aanduiding. U kunt hieraan geen rechten ontlenen.

6. De verstrekte monsters, modellen en voorbeelden blijven ons eigendom. Zodra wij dit vragen, retourneert u deze aan ons. De kosten van retournering zijn voor uw rekening.

7. Als wij kosten maken ten behoeve van ons aanbod, mogen wij deze kosten aan u doorberekenen. Wij informeren u dan op voorhand.

 

Artikel 3: Totstandkoming overeenkomst

1. De overeenkomst komt tot stand nadat u ons aanbod heeft geaccepteerd, bijvoorbeeld door per e-mail uw akkoord te geven op onze offerte. Als uw acceptatie afwijkt van het aanbod, komt de overeenkomst pas tot stand nadat wij schriftelijk met de afwijkingen hebben ingestemd.

2. Wij zijn pas gebonden aan: a. een opdracht of bestelling zonder daaraan voorafgaand aanbod; b. mondelinge afspraken; c. aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of overeenkomst; nadat wij dit schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij – zonder uw bezwaar – met de uitvoering van de opdracht, bestelling of afspraken zijn begonnen.

3. Let wel: wij zijn alleen gebonden aan wat wij uitdrukkelijk met u overeenkomen. Dit betekent dat wij alleen gehouden zijn de werkzaamheden en leveringen te verrichten zoals omschreven in het door u geaccepteerde aanbod of zoals wij eventueel op een later tijdstip nog nader met u overeenkomen. In dit kader adviseren wij u ons aanbod altijd goed door te lezen. Heeft u vragen of twijfelt u of iets al dan niet inbegrepen is in dit aanbod? Neem dan contact met ons op. Dit kan onjuiste verwachtingen en/of mogelijke teleurstellingen achteraf aan uw zijde voorkomen.

 

Artikel 4: Vergoeding – prijzen, tarieven

1. Tenzij wij met u voor een (deel van de) opdracht een uurtarief overeenkomen, voeren wij een opdracht uit tegen een vaste vergoeding (aanneemsom).

2. Als tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat wij de hoeveelheid werk niet goed hebben ingeschat, mogen wij een overeengekomen vaste vergoeding verhogen, mits de inschattingsfout ons niet te verwijten valt en wij de opdracht in redelijkheid niet kunnen uitvoeren tegen de overeengekomen vergoeding.

3. Bij een opdracht op uurtarief, berekenen wij onze vergoeding op basis van de bestede uren tegen het met u overeengekomen of ons gebruikelijke uurtarief. Bij meningsverschillen over de bestede of in rekening gebrachte uren is onze urenregistratie bindend, behoudens uw tegenbewijs.

4. Wij mogen aan u een toeslag berekenen: a. bij spoedopdrachten; b. als wij de werkzaamheden op uw verzoek verrichten buiten onze normale werkdagen. Onze normale werkdagen zijn: maandag tot en met vrijdag (met uitzondering van erkende nationale feestdagen) binnen de voor ons gebruikelijke werktijden; c. of als de aard van het werk met zich meebrengt dat wij de werkzaamheden verrichten buiten onze normale werkdagen (bijvoorbeeld bij een noodzakelijke lekdetectie).

5. Tenzij wij anders overeenkomen of anders vermelden, zijn onze in een aanbod, prijs- of tarieflijst vermelde prijzen en tarieven exclusief BTW en eventuele kosten, zoals parkeerkosten.

6. Als wij na het sluiten van de overeenkomst te maken krijgen met (kost)prijsverhogende omstandigheden, mogen wij de met u overeengekomen prijzen en tarieven hieraan aanpassen. (Kost)prijsverhogende omstandigheden zijn in ieder geval wijzigingen in wet- en regelgeving, overheidsmaatregelen, valutaschommelingen, wijzigingen in de prijzen van benodigde materialen of wijzigingen in tarieven van ingeschakelde derden.

7. Bent u een consument en betreft het een prijs- of tariefwijziging binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst? Dan mag u de overeenkomst binnen 5 werkdagen na onze melding van de wijziging ontbinden. Ontbinding geschiedt door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring.

 

Artikel 5: Verkoop producten van derden

Dit artikel is van toepassing op producten waarvoor u bij een derde partij een offerte heeft ontvangen en u deze producten (mogelijk) bij een derde in de showroom heeft bekeken, maar wij de levering van deze producten voor u verzorgen. Voor onze verkoop van deze producten geldt het volgende:

a. wij zorgen alleen voor de levering van de producten. Dit betekent dat wij de producten voor u kunnen bezorgen of dat u de producten bij ons afhaalt;

b. wij zijn niet aansprakelijk als de geleverde producten niet overeenkomen met de door de derde partij getoonde of verstrekte voorbeelden, modellen, monsters etc.;

c. wij zijn ook niet aansprakelijk als de aan u geleverde producten niet overeenkomen met de offerte;

d. op de geleverde producten zijn de garantiebepalingen van de derde van toepassing. Bij eventuele klachten over de producten verwijzen wij naar de desbetreffende derde partij.

 

Artikel 6: Inschakelen van derden

Wij mogen leveringen en werkzaamheden door derden laten verrichten.

 

Artikel 7: Verplichtingen – informatie

1. U zorgt ervoor dat:

  • u alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde informatie (waaronder vergunningen, ontheffingen, beschikkingen, beschikbare (bouw-)tekeningen e.d.) tijdig aan ons verstrekt;
  • u ons vóór aanvang van de werkzaamheden informeert over de ligging van relevante kabels, leidingen e.d.;
  • u ons alle informatie en medewerking geeft die nodig is om te kunnen voldoen aan onze eventuele verplichtingen uit de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb);
  • wij op de overeengekomen datum en tijd toegang krijgen tot de werklocatie;
  • de werklocatie in een zodanige staat is dat wij onze werkzaamheden ongehinderd kunnen verrichten en voortzetten;
  • door u ingeschakelde derden en (andere) op de werklocatie aanwezige personen ons niet belemmeren of vertraging veroorzaken bij de uitvoering van onze overeenkomst;
  • wij tijdig gelegenheid krijgen voor de aanvoer, opslag of afvoer van (bouw)materialen en hulpmiddelen;
  • wij op de werklocatie kosteloos kunnen beschikken over de door ons gewenste aansluitmogelijkheden voor elektriciteit (krachtstroom), gas en water. Verloren arbeidsuren als gevolg van uitval van deze voorzieningen zijn voor uw rekening;
  • op de werklocatie voldoende voorzieningen aanwezig zijn voor afval, zoals bouw- en chemisch afval;
  • wij onze gereedschappen e.d. op de werklocatie kunnen opslaan of opbergen zonder dat beschadiging of diefstal kan plaatsvinden;
  • op de werklocatie kosteloos de door ons of onze onderaannemers in redelijkheid gewenste overige voorzieningen aanwezig zijn.

 

2. U garandeert dat de aan ons verstrekte informatie correct en volledig is en vrijwaart ons voor aanspraken van derden die voortvloeien uit het onjuist of onvolledig zijn van deze informatie.

3. Wij houden alle informatie die wij bij het sluiten en uitvoeren van de overeenkomst van of over u krijgen geheim. Wij geven deze informatie alleen aan derden voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst.

4. Wij verwerken informatie die valt onder de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) conform de AVG en melden eventuele inbreuken op de beveiliging van de informatie ook conform de AVG.

5. U bent aansprakelijk voor verlies, diefstal en overige schade aan de gereedschappen e.d. die wij tijdens de uitvoering van de overeenkomst bij u hebben opgeslagen. Hieronder valt ook schade door onvolkomenheden, mankementen e.d. op de werklocatie.

6. Wij mogen kosteloos naam-aanduidingen en reclame op of bij de werklocatie aanbrengen.

7. Voldoet u niet (tijdig) aan voornoemde verplichtingen of aan uw overige verplichtingen uit de overeenkomst of deze algemene voorwaarden? Dan mogen wij de uitvoering van de overeenkomst opschorten totdat u wel aan uw verplichtingen heeft voldaan. De kosten en overige gevolgen (bijvoorbeeld schade) die hieruit voortvloeien zijn voor uw rekening en risico.

8. Als u uw verplichtingen niet nakomt en wij niet direct nakoming verlangen, tast dit ons recht niet aan om later alsnog nakoming van u te vragen.

 

Artikel 8: Levering – termijnen – voortgang en uitvoering overeenkomst

1. Wij spannen ons in de overeengekomen prestatie of zaken tijdig te leveren, maar overeengekomen termijnen zijn nooit fatale termijnen. Komen wij onze verplichtingen niet (tijdig) na? Dan moet u ons bij schriftelijke ingebrekestelling nog een redelijke termijn gunnen voor nakoming.

2. Als een overeengekomen oplevertermijn is uitgedrukt in werkdagen, dan betekent “werkdagen”: maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van erkende nationale feestdagen.

3. Werkdagen waarop wij gedurende minimaal 5 uur niet kunnen werken door omstandigheden die niet aan ons te wijten zijn, worden als “onwerkbaar” beschouwd. Hetzelfde geldt voor halve werkdagen waarop wij gedurende minimaal 2 uur niet kunnen werken. De gevolgen hiervan – zoals vertragingen in de oplevering of kosten voor het verrichten van extra werkzaamheden – zijn voor uw rekening.

4. Als de oplevering moet plaatsvinden op een dag die geen werkdag is, geldt de eerstvolgende werkdag als de overeengekomen dag van oplevering.

5. Als vertraging ontstaat bij de aanvang, voortgang of afronding van de opdracht of de overeengekomen levering van zaken doordat: a. wij niet tijdig alle noodzakelijke informatie van u ontvangen; b. wij niet tijdig een overeengekomen (vooruit)betaling van u ontvangen; c. sprake is van overige omstandigheden die voor uw rekening en risico komen; hebben wij recht op een redelijke verlenging van de overeengekomen termijn en op vergoeding van de hiermee gemoeide kosten en schade, zoals eventuele wachturen.

6. Bespoedigen wij de uitvoering van de overeenkomst op uw verzoek? Dan mogen wij de hiermee gemoeide overwerkuren en overige kosten aan u doorberekenen.

7. Wij mogen de overeenkomst in delen uitvoeren en iedere deellevering of -prestatie afzonderlijk of periodiek factureren. Hierbij mogen wij de uitvoering van onderdelen die bij een volgende fase horen opschorten, totdat u de resultaten van de voorgaande fase heeft goedgekeurd. De hieruit voortvloeiende kosten en schade zijn voor uw rekening.

8. Bij een lekdetectie onderzoek gaan wij in beginsel uit van de door u (bij opdracht) verstrekte informatie. Tenzij wij anders overeenkomen, betekent dit dat wij geen verder onderzoek hoeven te doen als wij een lekkage vinden die voldoet aan de door u verstrekte informatie en het schadebeeld ten tijde van het onderzoek. Wij zijn dan niet gehouden nog nader onderzoek te doen naar mogelijke andere lekkages of oorzaken. Ook zijn wij niet aansprakelijk voor eventuele schade die u lijdt als na herstel van een gevonden lekkage blijkt dat er toch nog een andere lekkage aanwezig is.

9. Het risico voor te leveren zaken gaat op u over zodra de zaken ons pand of terrein verlaten of wij u informeren dat u de zaken kunt afhalen.

10. Verzending of transport van de zaken is voor uw rekening en risico. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade die verband houdt met de verzending of het transport.

11. Bent u een consument? Dan gaat het risico voor de zaken op u over zodra u of een door u aangewezen derde de zaken ontvangt. Wijst u zelf een vervoerder aan? Dan gaat het risico op u over bij ontvangst van de zaken door deze vervoerder. Verzending of transport is voor uw rekening.

12. Bezorgen wij de zaken zelf bij u (bijvoorbeeld omdat wij de zaken ook voor u installeren of monteren)? Dan gaat het risico voor de zaken op u over bij ontvangst van de zaken. Wij kunnen u wel transportkosten berekenen.

13. Wij mogen te leveren zaken en voor de uitvoering van de voor een opdracht aangeschafte materialen of onderdelen voor uw rekening en risico opslaan, wanneer wij de zaken niet kunnen leveren, u de zaken niet afhaalt of wij de werkzaamheden niet kunnen verrichten of afronden en de oorzaak hiervan in uw risicosfeer ligt. Wij geven u een redelijke termijn waarbinnen u ons de gelegenheid geeft alsnog te leveren, de werkzaamheden alsnog te verrichten of af te ronden of u de zaken alsnog afhaalt.

14. Blijft u na deze redelijke termijn in gebreke met uw (afname-)verplichting? Dan bent u per direct in verzuim. Wij mogen de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – geheel of gedeeltelijk ontbinden, de bestelde zaken en aangeschafte materialen of onderdelen aan derden verkopen en al vervaardigde documenten vernietigen, zonder dat wij uw eventuele schade, rente en kosten moeten vergoeden. Ook tast dit ons recht niet aan op vergoeding van onze (opslag-)kosten, schade en winstderving of ons recht alsnog nakoming van u te vragen.

15. Bij de uitvoering van de overeenkomst houden wij rekening met de hiervoor relevante wettelijke voorschriften, vergunningen en (overige) beschikkingen van overheidswege. De kosten voor het naleven hiervan zijn voor uw rekening.

16. Er kunnen (gevaarlijke) situaties zijn waarbij wij onmiddellijk moeten handelen, bijvoorbeeld bij warmtepompen. Als het (nog) mogelijk is, overleggen wij eerst met u. Is overleg niet (meer) mogelijk, dan stoppen wij onze werkzaamheden of nemen wij passende veiligheidsmaatregelen. Als wij hierbij kosten moeten maken, zijn deze kosten voor uw rekening.

17. Indien aan de orde, wijzen wij u op onvolkomenheden, fouten, gebreken, eventuele problemen e.d. in of bij de door of namens u: a. verstrekte informatie; b. voorgeschreven of gewenste technieken, werkwijzen e.d.; c. gegeven aanwijzingen; d. ter beschikking gestelde of voorgeschreven materialen, onderdelen e.d.; voor zover deze onvolkomenheden, fouten, gebreken, problemen e.d. relevant zijn voor onze prestatie en wij hiermee bekend zijn of redelijkerwijs kunnen zijn.

18. Wij informeren u ook over de gevolgen voor overeengekomen prijzen, tarieven en termijnen: a. bij door u gewenste wijzigingen in een bestelling of opdracht; b. als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat wij deze – door onvoorziene omstandigheden – niet op de overeengekomen wijze kunnen uitvoeren. Wij overleggen met u over een mogelijke gewijzigde uitvoering. Maken voornoemde omstandigheden de uitvoering onmogelijk? Dan hebben wij in ieder geval recht op volledige vergoeding van de al verrichte werkzaamheden en leveringen en de door ons gemaakte kosten.

19. U controleert ieder conceptdocument dat wij aan u voorleggen en geeft zo spoedig mogelijk uw reactie hierop. Indien nodig, passen wij het concept aan en leggen dit nogmaals ter goedkeuring aan u voor. Wij kunnen u daarbij vragen hiervoor schriftelijk uw akkoord te geven. U mag de documenten pas gebruiken na dit akkoord. Als wij goedgekeurde documenten nog moeten wijzigen, geldt dit als meerwerk en mogen wij de hieruit voortvloeiende meerkosten aan u doorberekenen.

 

Artikel 9: Meer- en minderwerk

1. Wij komen meer- en minderwerk schriftelijk met u overeen. Wij zijn pas gebonden aan mondelinge afspraken nadat wij deze schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij – zonder uw bezwaar – met de uitvoering hiervan zijn begonnen.

2. Wij mogen – naast de kosten voor extra materialen, uren e.d. – 6% over het meerwerk aan u berekenen als vergoeding voor de algemene kosten (overheadkosten) die het meerwerk voor ons met zich meebrengt.

3. Verrekening van meer- en minderwerk vindt in ieder geval plaats bij wijziging van de: a. overeenkomst of de voorwaarden van uitvoering; b. bedragen van stelposten; c. verrekenbare hoeveelheden.

4. “Stelposten” zijn in de overeenkomst genoemde bedragen waarvan we de exacte hoogte op voorhand niet volledig kunnen inschatten. De exacte kosten worden pas duidelijk tijdens de uitvoering van de overeenkomst. Het betreft dus een voorlopige schatting van het voor dat onderdeel benodigde bedrag. De overeenkomst vermeldt waarop iedere stelpost betrekking heeft. Bijvoorbeeld een stelpost voor de aanschaf van materialen of een stelpost voor de verwerking van die materialen. Het bedrag van de stelpost is in de aanneemsom inbegrepen, waarbij wij de daadwerkelijke kosten telkens in mindering brengen op die stelpost. Blijken de daadwerkelijke kosten hoger uit te vallen dan het voor de desbetreffende stelpost opgenomen bedrag? Dan mogen wij de meerkosten bij u in rekening brengen.

5. Als wij uitgaven ten laste brengen van een stelpost, rekenen wij met een prijs die bestaat uit de door ons gemaakte kosten verhoogd met een aannemersvergoeding van 10%.

6. Heeft een stelpost alleen betrekking op het aanschaffen van materialen? Dan zijn de kosten voor het verwerken van die materialen in de aanneemsom inbegrepen en brengen wij deze kosten niet in mindering op die stelpost. De verwerkingskosten verrekenen wij alleen met een stelpost als deze kosten door de invulling die aan die stelpost wordt gegeven hoger zijn dan waarmee wij redelijkerwijs rekening moesten houden.

7. Heeft een stelpost betrekking op zowel het aanschaffen als het verwerken van materialen? Dan zijn de verwerkingskosten niet in de aanneemsom inbegrepen en verrekenen wij deze kosten altijd afzonderlijk met die specifieke stelpost.

8. Zijn in de overeenkomst verrekenbare hoeveelheden opgenomen en wijken deze af van de hoeveelheden die nodig zijn om het werk daadwerkelijk tot stand te brengen? Dan verrekenen wij de uit die afwijking voortkomende meer- of minderkosten met u. Dit geldt niet voor aangeschafte materialen die door het overeengekomen minderwerk overbodig zijn geworden. Deze materialen mogen wij nog altijd aan u doorberekenen.

9. Wij mogen uw verzoek tot meer- of minderwerk weigeren wanneer dit gevolgen kan hebben voor de kwaliteit van de verrichte of de te verrichten werkzaamheden of leveringen.

10. Tenzij wij anders overeenkomen, verrekenen wij meer- en minderwerk bij de eindafrekening met u. Als daarbij het saldo van het minderwerk dat van het meerwerk overtreft, mogen wij bij de eindafrekening 10% van het verschil van de saldi bij u in rekening brengen. Dit geldt niet als het minderwerk op ons verzoek is.

 

Artikel 10: Opneming – goedkeuring – oplevering

1. Tijdig voordat wij ons werk afronden, nodigen wij u schriftelijk uit voor de opneming van dit werk. Het doel van deze opneming is beoordelen of wij aan onze verplichtingen uit de overeenkomst hebben voldaan. U moet deze opneming zo spoedig mogelijk – maar uiterlijk binnen 5 werkdagen na afronding van het werk – uitvoeren. U verricht de opneming in onze aanwezigheid.

2. Als u de opneming niet binnen genoemde termijn uitvoert, geven wij u schriftelijk nog een termijn van maximaal 5 werkdagen. Voldoet u weer niet aan ons verzoek? Dan wordt ons werk geacht door u te zijn goedgekeurd op de vijfde werkdag na dit herhaalde verzoek.

3. U informeert ons binnen 5 werkdagen na de opneming schriftelijk of u het werk goed- of afkeurt. Een afkeuring onderbouwt u schriftelijk. Daarbij geeft u ons de mogelijkheid de geconstateerde gebreken binnen een redelijke termijn te verhelpen.

4. Vernemen wij niet binnen 5 werkdagen van u? Dan wordt ons werk geacht door u te zijn goedgekeurd op de vijfde werkdag na de opneming of zoveel eerder als u het resultaat van ons werk al vóór deze dag in gebruik heeft genomen.

5. Schakelt u derden in voor werkzaamheden die van invloed (kunnen) zijn op een behoorlijk gebruik van het resultaat van ons werk? Dan is dit geen reden voor een latere goedkeuring of een afkeuring als deze werkzaamheden nog niet zijn verricht of beëindigd bij voltooiing van ons werk.

6. De “dag van oplevering” is de dag waarop het werk conform dit artikel door u is goedgekeurd of geacht wordt te zijn goedgekeurd.

7. Constateert u binnen een met u overeengekomen onderhoudstermijn kleine gebreken die wij eenvoudig kunnen herstellen? Dan zijn ook deze gebreken geen reden voor een latere goedkeuring of een afkeuring van ons werk, tenzij de gebreken een ingebruikneming van het resultaat van ons werk belemmeren. Wij herstellen de in de onderhoudstermijn geconstateerde gebreken zo spoedig mogelijk. Tenzij wij anders overeenkomen, geldt een onderhoudstermijn van 30 dagen na oplevering.

8. Constateert u na de oplevering of onderhoudstermijn nog gebreken, onvolkomenheden e.d.? Dan gelden hiervoor de bepalingen van het klachtartikel.

 

Artikel 11: Klachten

1. U controleert de geleverde zaken direct na ontvangst en meldt eventuele zichtbare gebreken, beschadigingen, fouten, defecten, afwijkingen in aantallen e.d. op de vrachtbrief of begeleidende bon. Bij gebreke van een vrachtbrief of begeleidende bon meldt u deze klachten binnen 2 werkdagen na ontvangst schriftelijk aan ons. Meldt u deze klachten niet tijdig? Dan worden de zaken geacht in goede staat door u te zijn ontvangen en conform de overeenkomst te zijn geleverd.

2. Overige klachten over de geleverde zaken meldt u direct na ontdekking – maar uiterlijk binnen de overeengekomen garantietermijn – schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor uw risico.

3. Klachten over de verrichte werkzaamheden die zich voordoen na de oplevering of onderhoudstermijn meldt u ook direct na ontdekking – maar uiterlijk binnen de hiervoor overeengekomen termijn – schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor uw risico. Komen wij geen termijn overeen? Dan geldt een termijn van 3 maanden na de oplevering of onderhoudstermijn.

4. Meldt u een klacht niet tijdig? Dan kunt u geen beroep doen op een overeengekomen garantie.

5. Klachten schorten uw betalingsverplichting niet op.

6. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.

7. U stelt ons in staat de klacht te onderzoeken en geeft ons alle hiervoor relevante informatie, bijvoorbeeld foto’s van de door u geconstateerde feiten. Is voor het onderzoek retourzending noodzakelijk of moeten wij de klacht ter plaatse onderzoeken? Dan is dit voor uw rekening, tenzij uw klacht achteraf gegrond blijkt te zijn. U draagt altijd het verzend- of transportrisico.

8. Retourzending vindt altijd in overleg plaats, op een door ons te bepalen wijze en – indien mogelijk – in de originele verpakking of emballage.

9. Geen klachten zijn mogelijk over:

  • onvolkomenheden in of eigenschappen van zaken die inherent zijn aan de aard van de materialen of grondstoffen waaruit de zaken vervaardigd zijn;
  • in de branche geaccepteerde kleine – al dan niet onderlinge – afwijkingen wat betreft opgegeven hoeveelheden, afmetingen, gewichten, aantallen, kleuren, structuren e.d.;
  • verkleuringen en ondergeschikte kleurafwijkingen van hout, bakstenen, cement e.d.;
  • zaken die na ontvangst door u zijn gewijzigd of be- of verwerkt.

 

Artikel 12: Garanties

1. Wij voeren de overeengekomen leveringen en werkzaamheden naar behoren en conform de in onze branche geldende normen uit, maar geven geen verdere garantie dan wij uitdrukkelijk met u overeenkomen.

2. Wij staan tijdens de garantietermijn in voor de gebruikelijke kwaliteit en deugdelijkheid van het (op)geleverde.

3. Bij het gebruik van voor een opdracht benodigde materialen baseren wij ons op informatie van de fabrikant of onze leverancier over de eigenschappen hiervan. Geeft de fabrikant of leverancier voor deze materialen of voor overige geleverde zaken een garantie? Dan geldt deze garantie op dezelfde wijze tussen ons. Wij informeren u hierover. Onze garantie gaat dan in ieder geval nooit verder dan deze garantie van de fabrikant of leverancier.

4. Wilt u de zaken gebruiken voor een ander doel dan het gebruikelijke doel of (laten) verwerken op een andere wijze dan de gebruikelijke wijze? Dan garanderen wij alleen dat de zaken hiervoor geschikt zijn als wij dat schriftelijk aan u bevestigen.

5. Houd u bij onze werkzaamheden op het gebied van lekdetectie rekening met de volgende aspecten:

  • wij hebben slechts een inspanningsverplichting. Dit betekent dat wij ons zo goed mogelijk inspannen de lekkage te vinden met de overeengekomen middelen en/of de aan ons beschikbare middelen of de op de werklocatie praktisch toepasbare middelen, maar wij nooit kunnen garanderen dat wij de lekkagebron of alle lekkagebronnen vinden. Dit is mede afhankelijk van de exacte locatie van deze lekkagebron;
  • er is bovendien altijd sprake van een momentopname. Wanneer in later stadium nog een andere lekkage of een ander probleem speelt, wil dit niet zeggen dat wij geen volledig onderzoek hebben uitgevoerd. De betalingsverplichting voor het uitgevoerde onderzoek blijft dan ook onverminderd van kracht.

6. Tenzij wij anders overeenkomen:

  • geldt bij onze werkzaamheden op het gebied van badkamers een garantietermijn van 10 jaar na oplevering;
  • hanteren wij bij kitwerkzaamheden een garantietermijn van 5 jaar na oplevering;
  • gelden deze garantietermijnen bij ‘normaal gebruik’ van uw badkamer. Met ‘normaal gebruik’ bedoelen wij hier particulier gebruik in plaats van professioneel gebruik. Er geldt bijvoorbeeld geen garantie op tegels wanneer schade (zoals bijvoorbeeld gescheurde of gebroken tegels) ontstaat door het laten vallen van voorwerpen op de tegels.

7. U kunt geen beroep doen op de garantie zolang u de voor de zaken en/of werkzaamheden overeengekomen prijs of vergoeding nog niet heeft voldaan.

8. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.

9. Beroept u zich terecht op een overeengekomen garantie? Dan hebben wij de keuze uit kosteloos herstel of kosteloze vervanging van de zaken, het alsnog – kosteloos en op de juiste wijze – uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden dan wel een terugbetaling van of korting op de overeengekomen prijs of vergoeding. Als sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het aansprakelijkheidsartikel.

10. Bent u een consument? Dan mag u altijd kiezen voor kosteloos herstel of kosteloze vervanging van de zaken of het alsnog – kosteloos en op de juiste wijze – uitvoeren van de werkzaamheden, tenzij dit in redelijkheid niet van ons kan worden gevraagd. In dit laatste geval mag u de overeenkomst – door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden of een korting op de overeengekomen prijs of vergoeding vragen.

 

Artikel 13: Aansprakelijkheid

1. Buiten de uitdrukkelijk met u overeengekomen garanties of door ons gegarandeerde resultaten of kwaliteitseisen, aanvaarden wij geen enkele aansprakelijkheid.

2. Wij zijn alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid voor gevolgschade, zoals bedrijfsschade, winstderving en geleden verlies, vertragingsschade (waaronder aan u berekende boetes wegens een vertraging in de oplevering), personen- of letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten.

3. U neemt alle noodzakelijke maatregelen om de schade te voorkomen of beperken.

4. Als wij aansprakelijk zijn, is onze schadevergoedingsplicht altijd beperkt tot maximaal het bedrag dat onze verzekeraar in het voorkomende geval uitkeert. Komt het niet tot een uitkering of valt de schade niet onder een door ons gesloten verzekering? Dan is onze schadevergoedingsplicht beperkt tot maximaal het factuurbedrag voor de geleverde zaken en/of de verrichte werkzaamheden.

5. Al uw aanspraken op een vergoeding van geleden schade verjaren in ieder geval 6 maanden nadat u bekend bent met – of had kunnen zijn met – de door u geleden schade en ons dus hiervoor had kunnen aanspreken.

6. In afwijking van het vorige lid geldt voor consumenten een termijn van 1 jaar.

7. Als wij onze werkzaamheden of leveringen verrichten aan de hand van door of namens u verstrekte informatie – zoals door u zelf uitgevoerde berekeningen, metingen e.d. -, zijn wij niet verantwoordelijk voor de inhoud, juistheid en volledigheid van deze informatie.

8. Stelt u (bouw)materialen voor verwerking beschikbaar? Dan zijn wij verantwoordelijk voor een correcte verwerking, maar niet voor de deugdelijkheid van deze (bouw)materialen noch voor het effect dat deze (bouw)materialen op het eindresultaat hebben.

9. Wij zijn nooit aansprakelijk voor schade aan het werk als gevolg van werkzaamheden of leveringen die u of een derde namens u heeft uitgevoerd.

10. U bent aansprakelijk voor alle gevolgen – en vrijwaart ons voor aanspraken van derden – als na de totstandkoming van de overeenkomst blijkt, dat de werklocatie, het werk of de hieruit afkomstige materialen verontreinigd is of zijn.

11. Wij zijn niet aansprakelijk – en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie – als de schade ontstaat door:

  • uw ondeskundig gebruik, gebruik in strijd met het doel van het (op)geleverde of gebruik in strijd met de door of namens ons verstrekte instructies, adviezen, (gebruiks-)aanwijzingen e.d.;
  • uw ondeskundige bewaring (opslag) van de zaken;
  • ondeskundig of onvoldoende onderhoud van de zaken of een ondeskundige of onjuiste installatie of montage van de zaken door u of door een door u ingeschakelde derde;
  • aantasting of veroudering van de zaken door van buiten komende invloeden anders dan invloeden waartegen de zaken normaliter bestand zouden moeten zijn;
  • gebruikelijke slijtage of corrosie;
  • fouten, onvolledigheden, gebreken e.d. in de door of namens u aan ons verstrekte of voorgeschreven informatie (zoals uw eigen berekeningen) of (bouw)materialen;
  • uw aanwijzingen of instructies;
  • of als gevolg van een keuze van u die afwijkt van ons advies of wat gebruikelijk is;
  • of doordat u – of een derde namens u – (reparatie- of herstel-)werkzaamheden, wijzigingen of bewerkingen aan het (op)geleverde heeft uitgevoerd.

12. Wij zijn ook niet aansprakelijk – en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie – als u ons niet altijd eerst de kans geeft om binnen een redelijke termijn uw klacht op te lossen, voordat u een derde inschakelt of (bijvoorbeeld) zelf herstel- of reparatiewerkzaamheden verricht.

13. In deze – in de leden 11 en 12 genoemde – situaties bent u volledig aansprakelijk voor de hieruit voortvloeiende schade en vrijwaart u ons voor aanspraken van derden.

14. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te wijten is aan onze opzet of bewuste roekeloosheid of als de beperkingen in strijd zijn met dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen. Alleen in deze gevallen vrijwaren wij u voor aanspraken van derden.

 

Artikel 14: Betaling

1. Wij mogen altijd een (gedeeltelijke) vooruitbetaling of andere zekerheid voor betaling aan u vragen.

2. Tenzij wij anders overeenkomen, factureren wij bij werkzaamheden op het gebied van badkamers:

  • 40% van de overeengekomen vergoeding bij opdracht;
  • 50% van de overeengekomen vergoeding op de helft van de werkzaamheden;
  • en 10% van de overeengekomen vergoeding bij oplevering.

3. Tenzij wij anders overeenkomen, betaalt u als consument binnen een betaaltermijn van 7 dagen na de factuurdatum en als zakelijke klant binnen een betaaltermijn van 14 dagen na de factuurdatum. Daarbij staat de juistheid van de factuur vast als u niet binnen de betaaltermijn bezwaar maakt.

4. Heeft u niet (volledig) betaald binnen de betaaltermijn? Dan bent u aan ons de actuele wettelijke handelsrente (conform artikel 6:119a van het Burgerlijk Wetboek) verschuldigd.

5. Bij consumenten berekenen wij de actuele wettelijke rente voor consumenten (conform artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek).

6. Als uw betaling na aanmaning alsnog uitblijft, mogen wij u bovendien buitengerechtelijke incassokosten in rekening brengen ter hoogte van 15% van het factuurbedrag met een minimum van € 40,00.

7. Aan consumenten geven wij bij aanmaning minimaal een termijn van 14 dagen na ontvangst van deze aanmaning om alsnog te betalen. Blijft betaling opnieuw uit, dan zijn de buitengerechtelijke incassokosten voor de consument:

  • 15% van het bedrag van de hoofdsom over de eerste € 2.500,00 van de vordering (met een minimum van € 40,00);
  • 10% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 2.500,00 van de vordering;
  • 5% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 5.000,00 van de vordering;
  • 1% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 190.000,00 van de vordering;
  • 0,5% van het meerdere van de hoofdsom. Dit alles met een absoluut maximum van € 6.775,00.

8. Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten mogen wij de hoofdsom van de vordering na verloop van 1 jaar verhogen met de in dat jaar opgebouwde vertragingsrente.

9. Blijft uw betaling uit? Dan mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden of onze verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, totdat u alsnog betaalt of ons hiervoor een deugdelijke zekerheid geeft. Wij hebben dit opschortingsrecht al voordat u in verzuim bent met uw betaling, als wij dan al gegronde redenen hebben om aan uw kredietwaardigheid te twijfelen.

10. Ontvangen betalingen brengen wij eerst in mindering op alle verschuldigde rente en kosten en hierna op de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij u bij de betaling schriftelijk meldt dat deze betrekking heeft op een latere factuur.

11. U mag onze vorderingen niet verrekenen met tegenvorderingen die u op ons meent te hebben. Dit geldt ook als u (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard.

12. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.

 

Artikel 15: Eigendomsvoorbehoud

1. Alle zaken die wij aan u leveren, blijven ons eigendom totdat u aan al uw betalingsverplichtingen heeft voldaan.

2. Deze betalingsverplichtingen betreffen niet alleen de koopprijs van de zaken, maar ook onze vorderingen:

  • voor verrichte werkzaamheden die met de levering verband houden;
  • wegens een toerekenbare tekortkoming van u, zoals een schadevergoeding, buitengerechtelijke incassokosten, rente en eventuele boetes.

3. U mag zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust niet verpanden of in de feitelijke macht van een financier brengen.

4. U informeert ons direct, als derden stellen dat zij eigendoms- of andere rechten hebben op de zaken.

5. Zolang u over de zaken beschikt, bewaart u deze zorgvuldig en als ons identificeerbaar eigendom.

6. U zorgt voor een zodanige bedrijfs- of inboedelverzekering, dat de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken zijn meeverzekerd. U geeft ons op ons verzoek inzage in de verzekeringspolis en bijbehorende premiebetalingsbewijzen.

7. Handelt u in strijd met dit artikel of doen wij om een andere reden een beroep op ons eigendomsvoorbehoud? Dan mogen wij of onze werknemers uw terrein betreden en de zaken terugnemen. Dit tast onze rechten op het – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden van de overeenkomst of een vergoeding van onze schade, gederfde winst en rente niet aan.

 

Artikel 16: Intellectuele eigendomsrechten

1. Tenzij wij anders overeenkomen, zijn wij de rechthebbende van alle intellectuele eigendomsrechten die rusten op of voortkomen uit de door ons geleverde of vervaardigde werken, zaken en documenten. Alleen wij mogen deze rechten uitoefenen.

2. Dit betekent – onder meer -, dat u de door ons geleverde en/of vervaardigde:

  • documenten (waaronder onze offertes) niet mag gebruiken buiten de context van de overeenkomst, niet mag vermenigvuldigen, niet mag gebruiken voor het ontvangen van prijsopgaven van derden en ook anderszins niet aan derden mag geven of derden hierin inzage mag geven;
  • werken, zaken of onderdelen hiervan niet mag namaken, wijzigen, reproduceren e.d.; zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming.

3. Verstrekt u documenten of bestanden aan ons? Dan garandeert u dat deze documenten of bestanden geen inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten van derden. U bent aansprakelijk voor schade die wij door dergelijke inbreuken lijden en vrijwaart ons voor aanspraken van deze derden.

 

Artikel 17: Retentierecht

1. Wij mogen de (verdere) oplevering van het werk opschorten en/of u de toegang tot het werk ontzeggen indien – en gedurende de periode dat – u:

  • de al gefactureerde werkzaamheden en leveringen inzake het werk niet (volledig) heeft voldaan;
  • andere opeisbare vorderingen die wij op u hebben niet (volledig) heeft voldaan.


2. Wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade – van welke aard dan ook – die voortvloeit uit het door ons uitgeoefende retentierecht.

 

Artikel 18: Faillissement – beschikkingsonbevoegdheid e.d.

1. Wij mogen de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden wanneer u:

  • in staat van faillissement wordt verklaard of hiervoor een aanvraag is gedaan;
  • (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
  • door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
  • onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
  • op andere wijze de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot (delen van) uw vermogen verliest.


2. U informeert de curator of bewindvoerder altijd over de (inhoud van de) overeenkomst en deze algemene voorwaarden.

 

Artikel 19: Overmacht

1. Als wij jegens u tekortschieten in het nakomen van onze contractuele verplichtingen, kan ons dit niet worden toegerekend als sprake is van overmacht.

2. In de volgende omstandigheden is in ieder geval sprake van overmacht aan onze zijde:

  • oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen of dreiging van deze of vergelijkbare omstandigheden;
  • verstoring van de bij het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen;
  • bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of telefoonverbindingen, cybercriminaliteit, stakingen, (maatregelen in verband met) epidemie of pandemie, natuurverschijnselen, (natuur)rampen e.d.;
  • door weersomstandigheden, (tijdelijke) (terrein-)omstandigheden op de werklocatie, wegblokkades, ongeval, import- en export belemmerende maatregelen, een (tijdelijk) gebrek aan de benodigde materialen e.d. ontstane transportmoeilijkheden en (op)leveringsproblemen.


3. Bij overmacht mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden of onze werkzaamheden en leveringen aanpassen of voor een redelijke termijn opschorten. Wij hoeven dan geen schadevergoeding aan u te betalen.

4. Treedt de overmachtssituatie in nadat wij de overeenkomst al gedeeltelijk hebben uitgevoerd? Dan hebben wij wel recht op vergoeding van de al uitgevoerde werkzaamheden en leveringen.

 

Artikel 20: Annulering – opschorting

1. Als u de opdracht voorafgaand aan of tijdens de uitvoering annuleert, mogen wij aan u een gefixeerde schadevergoeding berekenen voor:

  • alle gemaakte kosten (zoals al ingekochte zaken);
  • onze door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst. Afhankelijk van al verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten is deze schadevergoeding 20 tot 100% van de overeengekomen prijs of vergoeding.


2. Als u een geplande afspraak minder dan 24 uur van tevoren afzegt of verzet of niet aanwezig bent op het afgesproken tijdstip, mogen wij de daarvoor gereserveerde tijd bij u in rekening brengen.

3. U vrijwaart ons voor aanspraken van derden die uit de annulering voortvloeien.

4. Wij mogen de verschuldigde schadevergoeding verrekenen met alle door u betaalde bedragen en uw eventuele tegenvorderingen.

5. Vraagt u ons de uitvoering van de opdracht op te schorten? Dan mogen wij de vergoeding voor alle verrichte werkzaamheden en geleverde zaken per direct opeisen en bij u in rekening brengen. Dit geldt ook voor gemaakte kosten, kosten voortvloeiend uit de opschorting en uren die wij of door ons ingeschakelde derden op dat moment al hebben gereserveerd voor de opschortingsperiode.

6. Kosten die wij maken voor het hervatten van de werkzaamheden zijn ook voor uw rekening. Kunnen wij de uitvoering van de opdracht na de opschorting niet hervatten? Dan mogen wij de overeenkomst – door een aan u gerichte schriftelijke verklaring – ontbinden.

 

Artikel 21: Toepasselijk recht – bevoegde rechter

1. Op onze overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.

2. Wij leggen geschillen voor aan de rechter die bevoegd is in onze vestigingsplaats. Daarnaast behouden wij ook altijd het recht het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in uw vestigings- of woonplaats.

3. Als consument mag u altijd kiezen voor de wettelijk bevoegde rechter, ook als wij voor een andere rechter kiezen. U informeert ons dan binnen een maand na ontvangst van de dagvaarding over uw keuze.

4. Als u gevestigd of woonachtig bent buiten Nederland, mogen wij het geschil ook voorleggen aan de bevoegde rechter in het land of de staat waar u gevestigd bent of woont